« بازگشت به لیست اخبار | ﺳﻪشنبه 6 تير 1402 در ساعت 12 : 40 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

آیا پرواز در سه ماهه اول بارداری خطرناک است؟

سفر با هواپیما در دوران بارداری به دلیل شرایط ویژه مادر و جنین، نیازمند توجه و مراقبت بیشتری است. بهترین روش برای اطمینان از اینکه آیا می توانید در بارداری با هواپیما سفر کنید یا خیر، مشورت با پزشک است. اما به طور کلی پرواز در سه ماهه اول بارداری به این دلیل که رشد جنین هنوز ادامه دارد، توصیه نمی شود و باید با احتیاط بیشتر انجام شود.

پرواز در سه ماهه اول بارداری

شرایط سفر با هواپیما برای بانوان باردار

برخی از بانوان به دلیل حالت تهوع و استفراغ و احساس خستگی بسیار در این مراحل اولیه ترجیح می دهند در 12 هفته اول بارداری سفر نکنند. خطر سقط جنین نیز در 3 ماه اول بیشتر است، چه در سفر باشید و چه نباشید. سفر در ماه های آخر بارداری می تواند خسته کننده و ناراحت کننده باشد. بنابراین، بسیاری از متخصصان بهترین زمان برای سفر یا تعطیلات را در اواسط بارداری، بین 4 تا 6 ماهگی می دانند.

سه ماهه اول و آخر بارداری بیشترین خطر را در دوران بارداری دارند. برخی از خطوط هوایی به شما اجازه پرواز در هفته های انتهایی بارداری را نمی دهند و از شما می خواهند قبل از خرید بلیط هواپیما، قوانین صدور بلیط برای بانوان باردار را بررسی کنید. با این وجود اکثر آنها برای پرواز در سه ماه اول بارداری محدودیتی ندارند. بیشتر شرکت های هواپیمایی، هنگام ورود به فرودگاه و چک کردن بلیط هواپیما، از شما می خواهند مجوز پزشک معتبر برای سفر را نیز ارائه داده و یا فرم مربوط به سفر هوایی بانوان باردار را پر کنید.

اگر احساس خوبی دارید و بارداری شما سالم است، می توانید در سه ماهه اول بارداری سفر کنید. با این حال، هنگام برنامه ریزی سفر در دوران بارداری، نکات مهمی وجود دارد که باید رعایت کنید. خطر سقط جنین در ماه های اولیه بارداری بیشتر است، اما این خطر حتی بدون مسافرت نیز وجود دارد. اگر هیچ گونه عارضه ای ندارید، می توانید تا زمانی که احساس خوبی دارید با هواپیما به سفر بروید.

پرواز در سه ماهه اول بارداری

شرایط پرواز در سه ماهه اول بارداری

شرایط سفر با هواپیما در دوران بارداری، به مدت زمان پرواز نیز بستگی دارد. معمولا پروازهایی که زیر دو ساعت هستند برای تمامی سنین مشکلی ندارد. اما اگر مدت زمان پرواز بیش از دو ساعت باشد، ممکن است پزشک شما اجازه پرواز ندهد. پرواز در سه ماهه اول بارداری نیز در صورتی که شرایط حادی نداشته باشید و مدت زمان پرواز شما کمتر از دو ساعت باشد، مانعی ندارد. اما به دلیل رشد بالاتر جنین در ماه های اول، بهتر است سفر خود را به هفته هشتم به بعد موکول کنید.

نکاتی برای پرواز در سه ماهه اول بارداری

شرایط سفر در دوران بارداری و به ویژه پرواز در سه ماهه اول بارداری، متفاوت است. شرایط حساس مادر، به ویژه اگر اولین بارداری وی باشد و یا سابقه سقط جنین داشته باشد، پرواز برای آن ها را محدود می سازد. در ادامه نکاتی در رابطه با شرایط پرواز در سه ماهه اول باردای را بررسی می کنیم.

قبل از رفتن سلامت خود را بررسی کنید

سفر برای کسانی که شرایط بارداری پرخطر دارند (فشار خون، بیماری سلول داسی شکل، سابقه زایمان زودرس، ناهنجاری های جفت و غیره) توصیه نمی شود. به همین دلیل بهتر است قبل از سفر با پزشک خود مشورت کنید و در صورت تایید بلیط پرواز را رزرو کنید. پزشک معالج با معاینه شما و همچنین جنین، ضمن ارائه مشورت، مجوزی را به شما می دهد که باید به شرکت هواپیمایی ارائه دهید.

معاینه و بررسی سلامت زن باردار

در هواپیما کمی تحرک داشته باشید

یکی از مسائلی که برای همه مسافران هوایی - باردار یا غیر باردار- به ویژه در پروازهای طولانی ممکن است رخ دهد، تشکیل لخته های خون در پا یا ترومبوز وریدی است. مسافران باردار باید اقدامات احتیاطی ویژه ای را برای به حداقل رساندن این خطرات انجام دهند. سعی کنید جوراب ساق بلند بپوشید و هر چند دقیقه کمی پاهای خود را حرکت دهید. اگر نمی توانید در راهرو کمی قدم بزنید، می توانید انگشتتان را تکان دهید، پاهایتان را به اطراف حرکت دهید.

یک صندلی راحت رزرو کنید

صندلی هایی که در کنار راهرو قرار دارند، بلند شدن مکرر را برای رفتن به سرویس بهداشتی و یا قدم زدن در داخل کابین را آسان‌ تر می‌کند. صندلی های ردیف جلویی که پشت دیوار جداکننده بین کابین ها قرار گرفته اند، بیشترین فضای پا را دارند. همچنین صندلی هایی که در قسمت میانه هواپیما و نزدیک به بال قرار دارند، تکان های کمتری دارند که برای بانوان باردار راحت تر است. پس از رزرو بلیط هواپیما می توانید با مراجعه به وب سایت شرکت هواپیمایی، صندلی خود را نیز بر اساس نقشه هواپیما انتخاب کنید.

کمربند ایمنی را ببندید

به محض نشستن روی صندلی حتما کمربند ایمنی خود را ببندید. به ویژه هنگام برخاستن و فرود هواپیما که هواپیما دچار تلاطم بیشتری است، این نکته را رعایت کنید. در طول پرواز می توانید کمربند خود را ببندید اما بهتر است این کار را نکنید زیرا هر لحظه ممکن است، هواپیما دچار تلاطم شده و در اثر تکان های شدید، دچار حادثه شوید.

در طول پرواز آب بنوشید

کابین هواپیما رطوبت کمی دارد که باعث خشکی بینی و گلو می شود. حتما در طول پرواز آب بنوشید تا دچار کم آبی نشوید. می توانید بطری مخصوص خودتان را همراه داشته باشید و یا از مهماندار، بطری آب معدنی درخواست کنید. همچنین سعی کنید از مصرف غذاها و نوشیدنی هایی که باعث ایجاد گاز می شوند، در قبل یا در طول پرواز خودداری کنید. گاز حبس شده در معده باعث تورم و در نهایت درد معده می شود که مشکلات حالت تهوع را نیز افزایش می دهد.

نوشیدن آب در طول پرواز

جلوگیری از حالت تهوع در هواپیما

تهوع صبحگاهی و خستگی در اوایل بارداری و به ویژه در پرواز در سه ماهه اول بارداری شایع است. بنابراین از مهماندار بخواهید که امکانات و مراقبت های بهداشتی لازم را برای شما فراهم کنند. همچنین می توانید با مشورت با پزشک خود، از داروی ضد حالت تهوع استفاده کنید.

چه زمانی نمی توان در بارداری با هواپیما سفر کرد؟

سفر با هواپیما در برخی شرایط خاص در هر ماهی از بارداری ممنوع است. پس اگر یکی از شرایط زیر را دارید، سفر با هواپیما را به شما توصیه نمی کنیم.

  • سابقه سقط جنین قبلی

  • سابقه زایمان زودرس قبلی

  • بیماری قلبی یا نارسایی احتقانی قلب

  • کم خونی شدید

  • بارداری بیش از یک قلو

  • در صورتی که احساس بیماری دارید

قبل از رزرو پرواز در سه ماهه اول بارداری، مهم است که در مورد برنامه سفر خود با پزشک یا ماما صحبت کنید. آنها می توانند به شما کمک کنند تصمیم بگیرید که آیا سفر با هواپیما برای شما انتخاب عاقلانه ای است یا خیر.

بهترین زمان برای سفر بانوان باردار با هواپیما چه زمانی است؟

بهترین زمان برای سفر در دوران بارداری با هواپیما، سه ماهه دوم بارداری است، گرچه تمامی شرکت های هواپیمایی تا هفته 28 بارداری امکان سوار شدن به هواپیما را می دهند. با این وجود در سه ماهه دوم بارداری، علاوه بر اینکه خطر سقط جنین کمتر است، احتمال زایمان زودرس نیز پایین است، و بدن در شرایط نسبتا پایداری قرار دارد. بنابراین در صورت امکان سعی کنید که سفر خود با هواپیما را به ماه های میانی بارداری موکول کنید.

لطفا خاطره ای از سفر ، یا درخواست تور و یا نظری درباره موضوع این بخش دارید بفرمایید
عنوان نظر :
نام شما :
تلفن :
10 / 10
از 5 کاربر